Araç sahipleri arasında büyük tartışmalara ve tepkilere neden olan “multimedya sistemi ve amfi hoparlör yasağı” konusunda belirsizlik nihayet sona eriyor. İçişleri Bakanlığı tarafından hazırlanan ve Cumhurbaşkanı onayına sunulan yeni yönetmelik, katı yasaklar uygulamak yerine belirli serbestlik sınırlarını çizerek vatandaşın huzuru ile trafik güvenliğini ortak paydada buluşturmayı hedefliyor.
Haberler.com Ankara Temsilcisi Şerife Güzel’in aktardığı bilgilere göre, daha önce tamamen yasaklanan birçok araç içi donanım ve aksesuar yeni düzenlemeyle birlikte yasal bir zeminde serbest bırakılıyor.
Multimedya ekranlar, araç kameraları ve telefon tutucuları serbest
Yeni yönetmelikte, otomobillerde bulunan fabrika çıkışlı veya sonradan entegre edilmiş multimedya ve navigasyon ekranlarının sürücünün görüşünü engelleyen bir unsur olmadığına karar verildi. Buna göre:
- Sürücülerin navigasyon, park yardımı veya sürüşü kolaylaştırmak amacıyla kullandığı tüm ekranlar tamamen serbest bırakıldı.
- Araç içi ve araç dışı kayıt kameraları ile sistem ayarlarına erişim sağlayan ekranların kullanımı yasal hale geldi.
- Ön cama takılan araç kameraları ve telefon tutucularının kullanımı açıkça serbest kılınırken; direksiyon simidi veya gösterge panelinin en üst seviyesinden itibaren 5 santimetreyi aşmayan aksesuarların kullanımına da izin verildi.
Amfi ve subwoofer sistemlerine “300 Watt” kriteri
Daha önceki düzenlemede araca sonradan eklenen tüm ses sistemleri istisnasız şekilde yasaklanmışken, yeni dönemde belirli teknik sınırları aşmayan sistemlere yeşil ışık yakılıyor. Araç içinde kendi halinde müzik dinlemek isteyen sürücülerin haklarını korumayı amaçlayan yeni kurallar şu şekildedir:
- Araçların bagaj kısmında 1 adet maksimum 300 Watt gücünde amfi kullanımına izin verilecek.
- Yine bagajda yer alacak şekilde 1 adet maksimum 45 Hz değerinde subwoofer bas hoparlör kullanımı serbest olacak.
Dışarıyı rahatsız edene ceza: Somut kayıt şartı getirildi
Yasal sınırlara uygun ses sistemine sahip sürücülerin, çevreye rahatsızlık vermemesi esas kabul edildi. Bir araca ses sisteminden dolayı cezai işlem uygulanabilmesi artık çok net bir kurala bağlanıyor: Sesin araç dışına taşarak kamunun huzurunu bozması ve bu durumun kolluk kuvvetlerince somut bir şekilde kayıt altına alınması gerekecek. Bu sayede keyfi cezaların önüne geçilmesi planlanıyor.
Üç bakanlık ortaklaşa yetkili olacak
“Yasaklama” yerine “alan tanımlama ve serbestlik sınırlarını çizme” felsefesiyle hazırlanan yönetmeliğin yürütülmesinden sadece İçişleri Bakanlığı sorumlu olmayacak. Uygulama aşamasında Ulaştırma Bakanlığı ile Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı da doğrudan yetkili kılınacak.
Yeni yönetmelik, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın imzalayıp onaylamasının ardından Resmi Gazete’de yayımlanarak resmen yürürlüğe girecek.
